Kauhallinen raha-asiaa
Sitä en ole
rakennusalan kanssa tekemisissä ollessani ymmärtänyt, miksi pitäisi olla alan
asiantuntija vähintään 10 vuoden työkokemuksella tai koulutukseltaan juristi,
että voisi talon rakennuttaa. Eikö vaan voisi olla kuluttaja, niin kuin
muitakin hyödykkeitä ostettaessa? Emme myöskään löytäneet mistään kieltoa, ettei
alalle kouluttamaton ensikertalainen saisi taloa rakennuttaa. Eikö siitä
pitäisi saada maininta kuluttajasuojalakiin? Kenelle näitä talopaketteja oikein
sitten myydään? Jos olisimme itse osanneet tehdä, niin eipä kai oltaisi ikinä Googleen
sanaa talopaketti kirjoitettukaan.
Konseptissa on ongelma
Sain
loistavan vastauksen blogin Raksahomma kirjoittajalta, joka selventää
Hartman Kodin konseptin ongelmaa (Kesäkuu 2011, Nimet paperiin ja eteenpäin -tekstin alla kommentti ja
siihen vastaus). He olivat ostaessaan muuttaneet Hartman Kodin vakioehtoja,
mutta silti oli ongelmia. Jos olen ymmärtänyt oikein, molemmat ovat juridiikan
asiantuntijoita ja tekevät sitä myös työkseen.
Tässä suorat
lainaukset Raksahomma blogista. Ne on niin hyvin kirjoitettu, että en lähde
asiaa itse toisin selostamaan:
...
"Suurin
haaste Hartman kodin sopimuksessa on kuitenkin se, että tulkintajärjestyksessä
tilausvahvistus menee sopimuksen edelle ja tätä tilausvahvistusta asiakas ei
saa ennen kuin sopimus on tehty ja toimitus on käynnistynyt."
...."Yleensä tilausvahvistuksessa vahvistetaan toimitettavaksi se, mitä sopimuksessa on sovittu, mutta tässä konseptissa vakioehtojen mukaan mm. hinnat vahvistetaan vasta tilausvahvistuksessa, eli siis sopimuksen tekemisen jälkeen ja toimituksen käynnistyttyä."
....
Tässä
varmasti myös yksi syy siihen, miksi Hartmannin hinta jää sopivan merkittävästi
kilpailijoiden hintojen alle, eihän lopulliset kustannukset ole selvillä ennen
kuin työmaa on käynnissä ja maksamatta jättäminen tehty kohtuullisen
haastavaksi. Toinen syy lienee epäselvät urakan rajat, joista myöhemmin lisää . Ja kolmantena lisätyöt, joita kertyy niin varsinaisesta rakentamisesta kuin maaurakasta ja LVIS-töistä. Eipä näitäkään kuluja etukäteen tiedä.
Se kyllä olisi meidänkin pitänyt tajuta, ettei köyhällä ole varaa halpaan...kas
kun pääsi jälleen kerran unohtumaan!
Harrastelijan puolustuspuhe
Sanottakoon
nyt puolustukseksi "harrastelijamaisille toimillemme", että alunperin olimme
ajatelleet hoitaa tarjousten pyytämisen ja toimittajan valinnan itse. Kuten jo
vinkkiin laitoin, pääsuunnittelija ja vastaava olisi ollut hyvä olla
neuvotteluissa mukana. Ehkä paskanpuhuminen olisi ollut vähän vähäisempää.
Pääsuunnittelija
ja vastaava siis palkattiin projektin alkuvaiheessa, samaan aikaan kun
tarjouksia pyydettiin. Hänelle myös näytettiin tilausvahvistus ensimmäisessä
palaverissamme, eikä hänellä ollut siihen kommentoitavaa. Ja, ei, emme palkanneet
ketään tutun-tutun-tuttua tähän hommaan kossupullosta, vaan yrittäjän, jolla on
14 vuoden työkokemus ja oma yritys. Yrityksen toimialaan kuuluu pientalotyömaiden
vastaavan työnjohtajana toimiminen, rakennustyön valvonta ja pienrakennusten
suunnittelutyöt. CV näyttää tältä: Talonrakennustyön paikallisvalvojan
pätevöityskoulutus, FISEn sertifioima pientalotyömaan vastaava työnjohtaja,
rakennusinsinööri (AMK), pientalotyömaan vastaavan työnjohtajan koulutus,
rakennusalan perustutkinto.
Tämä oli
siis puolustuspuhe, että ette nyt ihan urpåna pitäisi!
Budjetti perseelleen heti kättelyssä
Joen
läheisyydestä johtuen, teetätimme myös pohjatutkimuksen. Vaadittiin sitä
rakennusluvassakin, mutta ei kuulemma "aikuisten oikeasti".
Pohjatutkimuksen mukaan maata täytyi kaivaa talon alta 0,8-1,8m ja katoksen
alta 0,5m. Meillä oli pohjatutkimus jo teetettynä, kun keskustelimme myyjän
kanssa paljonko maa-ainekseen pitäisi varata budjettiin rahaa. Hän sanoi, ettei
ole ikinä kuullut, että kellään olisi mennyt enempää kuin 7 000€. Maaurakan hän
kertoi kuuluvan pakettiin niin, että meidän ei tarvitsisi hoitaa muuta kuin
sepeliä tontille, maksaa suodatinkangas ja jotain putkia. Me tietysti tingimme sepelin hinnan niin alas kuin vain
voimme, joka nyt käytännössä tarkoittaa, että sitä ei varmasti tule tontille,
niin nopeasti kuin 1€/m3 kalliimmalta toimittajalta.
Tilausvahvistuksessa
työmaa oli laitettu alkamaan 38/2011. Myyjä kertoi meille jo ensimmäisessä
palaverissa toukokuussa, että voimme toivoa aliurakoitsijaa työmaallemme.
Miehelläni olikin tuttu porukka Hartmannin pystytyksiä tekemässä ja niin
tietysti toivoimme tätä porukkaa. Me olimme käsityksessä, että tämä porukka
myös työmaallemme tulee. Kaivinkoneen oltua viikon verran työmaalla meille
ilmoitettiin, että tämä porukka ei pääsekään ja tilalle tulee toinen.
Ilmoitimme, että pystytyksen aloitusta voi meidän puolesta siirtää, vaikka
seuraavaan kevääseen. Voisimme tehdä pohjat valmiiksi ja jatkaa sitten, kun
haluamamme porukka ehtisi. Tämä ei onnistunut missään tapauksessa, eikä asiasta
voinut keskustella. Ilmeisesti laskutus oli saatava juoksemaan!
Kaivinkone
saapui tontilla sovitusti ja hänen töihin meni pari viikkoa. Soraa ajettiin
tonneittain, sekä rahassa, että kuutioina mitattuna. Kuski valitti, että soraa
tulee liian hitaasti ja hänelle kertyy odotustunteja. Mitäs me niistä, kun
kerta maaurakka kuuluu pakettiin, eikö? Kaivinkoneen saadessa työmaata
valmiiksi paikalle tuli myös peruuntuneen porukakan tilalle tullut
rakennusliike, jonka tulimme tuntemaan PJ Centerinä. He olivat saaneet piirustukset kolme
päivää ennen kuin pystytys alkoi.
Sorasta tuli
ensimmäinen lasku, 13 000€ ja lisää oli tulossa, yhteensä noin 17 000€. Uups,
budjetti karahti kirjaimellisesti soraan ja heti ensi metreillä. Olimme kyllä
varanneet budjettiimme ylimääräistä odottamattomia menoja varten ja muutenkin
sen päälle oli laskettu +20%.
Kolmas vinkki olkoon, että budjetin teko rakennusprojektiin on todella haastavaa. Selvittäkää hintoja etukäteen ja älkää budjetoiko liian optimistisesti. Loppujen lopuksi oma budjettimme piti melko hyvin kutinsa. Kiitos rivin "ennalta arvaamattomat menot" ja arvioon lisätyn +20%. Harvassa oli ilon aiheet siitä, että olipas halpaa ja jäi kivasti alle budjetin. Lähinnä kommentit kuuluivat, että ei kai tää oikeesti voi maksaa näin paljon!
Vähän se kuitenkin vatsan pohjassa kouraisi, kun budjettimme keikahti näin alkuvaiheessa reippaasti miinukselle. Uskoimme kuitenkin, että tuo myyjän antama arvio olisi pitänyt edes
sinne päin kutinsa. Tämä nyt kuitenkin menee meidän osaamattomuutemme ja
hyväuskoisuutemme piikkiin, mutta entäs tämä?
Laskua pukkaa
Eipä mennyt
kauaa, kun kaivinkoneurakoitsija soitteli ja kyseli laskutussoitetta. Hänellä
oli yli 5 000€ lasku lisätöistä ja lisäksi 70h odottelusta. Kysymys kuului, kuinka tarkasti haluamme, että hän erittelee lisätyötunnit? Me olimme
kysymysmerkkeinä! Samalla työmaallamme oli tehty antura. Anturaa varten
tehtyjen muottilautojen purkamisesta tuli Hartmannilta 5h lasku, lisätyöstä. Kysyimme työmaalla töissä olleilta kahdelta timpurilta kauanko heillä meni
aikaa muottilautojen purkuun, kuulemma 1.5h. Soitto rakennusliikkeen
toimitusjohtajalle: "Öö, odotas hetki, tarkastetaan ja ei älkää soittako
Hartmannille!" Soitto takaisin: "Joo Pojat on joutunut siivoamaan
tontilla, niin se on siitä. " Siivoamaan?! Ei varmasti ole joutunut, koska
me olimme käyneet tontilla, joka päivä ja aina siivonneet kaiken mahdollisen,
intoa täynnä, kun olimme! Tällöin ilmoitimme hyvin selkeäsanaisesti, että
työmaalla ei tehdä lisätyötä, jollei asiasta ole sovittu meidän kanssa.
Soitimme
myös Hartmannille. Myyjää en saanut kiinni, soitin tehtaan puolelle
työpäällikölle, että mitä näiden laskujen kanssa tehdään. Ensimmäinen kerta,
kun ääneni nousi niin, että työpaikallani laitettiin vaivihkaa huoneeni ovi
kiinni. Maaurakan lisätyöt kuulemma laskutetaan aina asiakkaalta. Lisätyötä oli
esimerkiksi se, kun kaivinkone nosti poisajettavaa maata kuorma-auton lavalle.
Maan poisviennistä maksoimme erikseen kuljetusliikkeelle. Se ei siis ollut
lisätyötä, jos kone laski maan jonnekin muualle tontilla, kuin sinne
kuorma-auton lavalle. Lisäksi lisätyötä oli se työaika, joka meni, kun maata
piti kaivaa yli yhden metrin. Käytännössä hieman hankala arvioitava, ja ainakin
todella hankala valvottava!
No soittihan
se myyjäkin ja sanoi, että hän hoitaa kaivinkoneurakoitsijan laskut, samoin myös
tuon urakoitsijan lisätyölaskun. Edelleen maaurakan hän sanoi toteutuvan, niin
kuin olimme sopineet eli meidän maksettavaa oli suodatinkangas, jotain putkia
ja sitten se sora.
Työmaan jo käynnistyttyä
ja anturan valun jälkeen saimme sitten postissa kansion, jossa luki, että
anturalautojen purku kuuluu asiakkaalle.
Myyjän synninpäästö
Hän tosiaan hoiti laskut.
Lisätyölaskusta tuli hyvityslasku ja kaivinkoneurakan odottelutunnit annettiin anteeksi. Lisätyölaskusta saimme myyjältä
kuitin, josta selvisi, että hän oli maksanut yli 5000€ laskun omista rahoistaan. Näimme hänet palaverissa, jossa hän kertoi ettei jaksa takuta Hartmannin kanssa joka kerta samoista asioista. Kaikki mitä olimme hänen kanssaan sopineet, oli juuri niin kuin hän oli sanonut ja me emme olleet ymmärtäneet mitään väärin.
Kyliltä kantautui meille juoru, että kyseinen myyjä ei ollut enää Hartmanilla töissä. Hän oli irtisanoutunut työstään. Tämän jälkeen meidän projektissa ei ollut myyjää, jonka tehtävä projektissa on toimia asiakkaan yhdyshenkilönä ja huolehtia, että toimitus vastaa tilattua. Meille ei ilmoitettu asiasta mitään, vaan otimme itse yhteyttä Hartmanniin ja kyselimme, että eikö kyseinen myyjä ole heillä töissä ja kenen puoleen voisimme jatkossa kääntyä. Siinä vaiheessa työmaa oli toden teolla käynnistynyt, ei vaan ihan niin, kuin olisimme toivoneet.
Olemme olleet tähän myyjään myöhemmin yhteydessä ja hän on tähän päivään mennessä ensimmäinen, joka on pyytänyt anteeksi. Anteeksi hän pyysi sitä, että jätti meidät kuseen.
Kusessahan me olimme, siitä me emme tosin vielä tienneet tässä vaiheessa paljoakaan.
Kyliltä kantautui meille juoru, että kyseinen myyjä ei ollut enää Hartmanilla töissä. Hän oli irtisanoutunut työstään. Tämän jälkeen meidän projektissa ei ollut myyjää, jonka tehtävä projektissa on toimia asiakkaan yhdyshenkilönä ja huolehtia, että toimitus vastaa tilattua. Meille ei ilmoitettu asiasta mitään, vaan otimme itse yhteyttä Hartmanniin ja kyselimme, että eikö kyseinen myyjä ole heillä töissä ja kenen puoleen voisimme jatkossa kääntyä. Siinä vaiheessa työmaa oli toden teolla käynnistynyt, ei vaan ihan niin, kuin olisimme toivoneet.
Olemme olleet tähän myyjään myöhemmin yhteydessä ja hän on tähän päivään mennessä ensimmäinen, joka on pyytänyt anteeksi. Anteeksi hän pyysi sitä, että jätti meidät kuseen.
Tunnisteet: anteeksi, antura, budjetti, lisätyö, maatyöurakka, PJ Center, pohjatutkimus, pääsuunnittelija, Raksahomma -blogi, tilausvahvistus, vastaava työnjohtaja
3 kommenttia:
oho, harva olisi maksanut omasta pussista. Pisteet myyjälle.
Osoittiko Hartman tilalle yhteyshenkilöä ollenkaan?
Ei automaattisesti, vaan sen jälkeen kun sitä erikseen kysyimme. Tämän vaihdoksen myötä eivät asiat ainakaan parempaan suuntaan menneet, päinvastoin! Puheyhteys oli hyvin pian jälleen poikki. Tästä lisää seuraavassa tekstissa, jossa vihdoin päästään itse asiaan :)
Meillä myös tämä samainen myyjä..Monet epäkohdat takkusimme Hartsun kanssa ja myyjä oli monta kertaa meidän puolella, mutta Hartsun päällystö ei antanut periksi ja näin ollen monet virheet meni sitten meidän piikkiin, esim. katon väri..Kävimme usiammankin palaverin Hartsun tiloissa ja saimme aina kuulla kuinka hankalia asiakkaita olimme ja kuinka heillä ei koskaan ole ollut tälläisiä ongelmia muiden asiakkaiden kanssa :/ ...Myyjä jäi pois myös kesken meidän rakennusprojektin ja kukaan ei meille kertonut, että mihinkä tyyppi katos...Mutta joo, ollaanhan me huamattu, että vaihtoi toiselle talotoimittajalle..
Lähetä kommentti
Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]
<< Etusivu